Sosiaalinen media ja some-markkinointi

admin      -

Sosiaalinen media ja some-markkinointi

Facebook, Twitter, Instagram – kaikkihan näille alustoille kuuluu tai on ainakin kuullut niistä hyvää tai huonoa, mutta jos olet selvinnyt ilman sometilejä tähän saakka, onneksi olkoon! Some on media-alustana uusi, vain noin kymmenen vuotta sitten markkinat vallannut ilmiö, josta Facebook on tunnetuimpana. Tässä lyhyessä ajassa nämä toimijat ovat mullistaneet sekä perinteisen tiedonvälityksen, että markkinoinnin ja myynnin. Facen seinä on täynnä jos jonkinmoista mainosta ja kaverin suositusta. Parhaimmillaan siellä saa vietettyä koko päivän itselleen mieluisten asioiden parissa viihtyen.

Sosiaalisen median voima

Jokainen voi esimerkiksi Facebookissa perustaa ryhmän kiinnostuksensa ympärille tai vaikkapa omat sivut yritykselle tai yhdistykselle. Näihin ryhmiin voi sitten lisätä ystäviään ja suositella ryhmää myös muille aiheesta kiinnostuneille – tämä onkin some-markkinoinnin ehkä yleisin ja ilmainen markkinointivaihtoehto. Ryhmien koko saattaa myös kasvaa suorastaan räjähdysmäisesti ja suurimmissa ryhmissä onkin käyttäjiä sekä mahdollisia potentiaalisia asiakkaita jopa kymmeniä tuhansia. Toki markkinoidessa on noudattava hyviä, eettisiä ja kohteliaita tapoja ja kohdentaa viestinsä sille ryhmälle, jota asia kiinnostaa.

Some-markkinoinnin sudenkuopat

Toki tämänkin asian voi tehdä kammottavalla tavalla väärin. Emme lähtisi myymään ja mainostamaan vaikkapa Real Madridin fanituotteita Barcelonan kannattajien ryhmissä, viesti ei tällöin osu haluttuun kohdeyleisöön. Myöskään jatkuva toisto ja saman asian kertaaminen saman aiheen eri ryhmissä on viisasta tehdä harkiten, sillä liika toisto kääntyy helposti itseään vastaan ja aiheuttaa ihmisissä vain vastareaktioita. Muutenkin some-markkinoinnissa on hieman kotikutoisempi tunnelma ja niin pitää ollakin – ovathan nämä pienyrittäjien ja yhdistysten itse tekemiä sivuja.

Some on myös nopea ja interaktiivinen jatkuvasti. Jos markkinoit itseäsi somessa, päivitä viestisi sisältöä toistuvasti ja säännöllisesti. Uskottavuus kärsii heti, jos sivujesi viimeinen päivitys on muutaman vuoden tai edes kuukauden takaa – tämä on kanava, jossa viestitään jatkuvasti, mutta koko ajan hieman eri viestillä. Mitä enemmän viestisi keräävät tykkäyksiä tai jakoja, sitä suuremman yleisön se saavuttaa, kun viestisi kiertää edelleen muille. Tämä voi myös kääntyä itseään vastaan, joten ole varovainen, mitä sanot!

Miten tästä eteenpäin?

Sosiaalisen median markkinoinnin opiskeleminen ei onnistu missään koulussa paitsi tunneilla salaa, jos opettaja ei ole takavarikoinut puhelinta. Ennen kuin aloitat, on hyvä lukea aiheesta lisää netistä, seurailla muiden vastaavia ilmoituksia ja mainoksia tai jopa konsultoida some-natiivia, joita löydät somesta! Nämä henkilöt ovat usein virtuaalisia assareita tai muita freelancereita, jotka auttavat yrityksiä niiden päivittäisissä some-tileissä sekä päivittävät niitä asianmukaisesti. Tämänkin palvelun voi siis ulkoistaa, mutta pieni itseopiskelu ei tietysti ole haitaksikaan.

Mistä oppia lisää?

Opiskella voi somessa, netissä tai vaikkapa omaan tahtiin verkkokursseilla. Esimerkiksi Facebookissa on kätevä hakutoiminto, josta voit etsiä vaikkapa eri hakusanoilla haluamaasi. Netti on tässäkin aiheessa varsinainen aarrearkku, kun sitä oikein kaivaa ja varsinkin englanniksi materiaalia on paljon. Perusviestinä parhaiten toimii kuitenkin simppeli, informatiivinen, humoristinen ja lyhyt teksti, kuva tai video! Kuva nimittäin herättää paljon enemmän huomiota, tykkäyksiä ja jakoja kuin pelkkä tylsä teksti! Lähde rohkeasti mukaan some-markkinointiin, sillä siellä kaikki muutkin ovat!